سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا چاپ سه بعدی مد را متحول می کند؟

چاپ سه بعدی

 

ما در عصری زندگی می کنیم که شاهد آن هستیم که بسیاری از آنها انقلاب صنعتی سوم را می نامند: چاپ سه بعدی ، حرفه ای تر به نام تولید مواد افزودنی. این پتانسیل را دارد که ما را از دوران تولید انبوه دور کند و ما را به سمت واقعیت جدید تولید قابل تنظیم و یک طرفه سوق دهد. چاپ سه بعدی یا ساخت مواد افزودنی اصطلاح وسیع تری برای روش های تولید ابزار کمتری است که تولید قطعات از داده های مدل سه بعدی ، معمولاً لایه بر لایه ، را برخلاف متدهای متداول ساخت امکان پذیر می سازد. این اصطلاح همچنین به طور کلی به عنوان مترادف برای نمونه سازی سریع استفاده می شود. دامنه چاپ سه بعدی از ابزارها و اسباب بازی ها گرفته تا روبات ها و قطعات مکانیکی بی پایان است ، تقریباً هیچ محدودیتی برای ایجاد یک پرینتر سه بعدی وجود ندارد.


معماران و دانشمندان چندین دهه است که از چاپ سه بعدی برای ایجاد مدل استفاده می کنند ، اما شروع به نشان می دهد حتی پتانسیل بیشتری نیز دارد. از ساختمانهای چاپی سه بعدی گرفته تا سمعک های چاپی سه بعدی ، این فناوری می تواند برای صنایع مختلف انقلابی باشد.



مد هم از این قاعده مستثنا نیست و طراحان شروع به آزمایش چاپ سه بعدی در حدود سال 2010 کردند. از همین حالا برای ایجاد انواع جدیدی از هنر و مد مورد استفاده قرار می گیرد. این طراحان را قادر می سازد تا طراحی های پیچیده و حتی غیرممکن را تولید کنند و این به ناچار خلاقیت و نوآوری را می سوزاند. این اجازه می دهد تا نوآوری در تکنیک و مواد و ایده ها برخلاف فرایند تولید سنتی ، در عرض چند دقیقه تحقق یابد. اگر طراحان با چاپ سه بعدی شکست بخورند ، به راحتی می توانند دوباره امتحان کنند.



نمونه های موفق اخیر ، که به طور چشمگیری پوشش رسانه ای را به خود اختصاص داده اند ، کارهایی هستند که توسط فرانسیس بیتونتی / مایکل اشمیت و آیریس ون هرپن در هفته مد پاریس به نمایش گذاشته شده است.



معمار فرانسیس بیتونتی و مایکل اشمیت ، طراح مد ، همکاری کردند تا لباس دیوای زنبورعسل Dita Von Teese را تهیه کنند. او در ماه مارس برای یک همایش میزبان بازار چاپ آنلاین 3D ، Shapeways ، لباس هتل Ace را پوشید. این لباس شامل 2.500 قطعه مشترک بود که از طریق دستی به یکدیگر وصل می شدند. لمس های نهایی شامل یک پوشش لاک سیاه و 12000 کریستال Swarovski دستی بود که منعکس کننده گلهای نمادین اشمیت است که مشتری هایی از جمله مدونا ، ریحانا و لیدی گاگا را به خود جلب می کند.



به همین ترتیب ، آیریس وان هرپن ، طراح هلندی ، از همکاری های چاپ سه بعدی در راهپیمایی های هفته مد پاریس با تولید کننده پیشرو چاپگرهای سه بعدی برای نمونه سازی و ساخت و پیشگام در راه حل های تولید مواد افزودنی پرده برداشت.

 نمونه های دیگر شامل شرکت هایی مانند Hot Pop Factory هستند که در حال چاپ جواهرات هستند. خرده فروشان مانند New Balance در حال چاپ کفش هستند. طراحانی مانند ران عرب در حال چاپ عینک آفتابی هستند. شرکت پوشاک مستقر در سان فرانسیسکو Continuum از نخستین کسانی است که قطعات چاپ شده و پوشیدنی سه بعدی را ایجاد کرده است. مشتریان بیکینی را در وب سایت Continuum طراحی می کنند و شکل و اندازه گیری بدن آنها را مشخص می کنند. این شرکت سپس از نایلون برای چاپ هر سفارش منحصر به فرد استفاده می کند.



طراح بریتانیایی کاترین ولز نیز در حال انجام حرکت است. او بیشتر به خاطر مجموعه DNA Project خود ، که شامل ماسک های چاپی سه بعدی آوانگارد ، لوازم جانبی و پوشاک است ، همه با نایلون سفید چاپ شده است. شکل های عجیب و غریب لباس او نشان می دهد که لباس های چاپی سه بعدی هنوز در مراحل اولیه خود هستند. امروزه ، هنوز هم مواد و فن آوری های مورد استفاده برای چاپ سه بعدی دیکته می شوند و بر طراحی پوشاک تأثیر می گذارند. اما فناوری هایی که باعث چاپ چاپ سه بعدی می شوند ، رو به رشد هستند و محدودیت های آن همچنان رو به کاهش است.



به عنوان مثال ، یک شرکت پیشرو که اشیاء طراحی شده را چاپ می کند ، به تازگی با مواد چاپی همراه شده است ، کوسن ، الاستیک و سبک وزن که به طور خاص برای استفاده در صنعت مد طراحی شده است. دلایل زیادی برای موفقیت این فناوری و علاقه زیادی که برانگیخته است وجود دارد: آزادی جدید در طراحی ، تولید سریع نمونه اولیه ، پتانسیل کاهش هزینه در سهامداری و تدارکات فقط مقدمه است.

چاپ سه بعدی نیز توزیع بهتری را ارائه می دهد. هنگام خرید ، به جای مراجعه به فروشگاه های خرده فروشی و شوخی با دیگران ، خریدار می تواند طرح را بصورت آنلاین خریداری کرده و آن را در چاپگر سه بعدی چاپ کند. هم اکنون وب سایت هایی مانند Thingiverse و Shapeways وجود دارند که خود را به عنوان بازارهایی برای کالاهای چاپی سه بعدی ، از جمله لباس و لوازم جانبی تأسیس کرده اند.

 

با این حال ، چاپ سه بعدی نیز باعث ایجاد دلایل بسیاری برای بحث برانگیز درمورد موضوعاتی مانند حق چاپ و حمایت از حقوق مالکیت معنوی می شود. همیشه جعلی و کپی برداری وجود دارند که به دنبال کسب درآمد از موفقیت دیگران هستند. طراحی و پرینتر سه بعدی که نیاز دارند می توانند در بازار خراب کنند.

به عنوان یک حراست ، صنعت پوشاک احتمالاً برای محافظت از حق چاپ در برابر حق چاپ بیشتر از این که صنایع موسیقی و فیلم مجبور به محافظت از دارایی های خود در برابر جعل کنندگان باشند ، لابی می کنند. از امروز ، دنیای مد هنوز مورد آزمایشی روشنی با چاپ سه بعدی را مشاهده نکرده است. به طور کلی ، چاپ سه بعدی ، در صورت موفقیت ، باعث می شود صنعت مد دچار تحول عمیق شود: مدت زمان کوتاهتر ، تولید در مقادیر کمتر ، سفارشی سازی آسان ، منسوخ شدن بسیاری از مشاغل و موضوعات حقوقی مربوط به حق چاپ.

 

استفاده هندی ها از چاپ سه بعدی


در هندوستان از چاپ سه‌بعدی برای تحقیقات و نمونه‌برداری در زمینه‌های کاربردی خودرو ، دفاعی ، مکانیکی ، اسباب بازی ، دارو و جواهرات استفاده می شود. با این حال ، هیچ تمرکز بر چاپ سه بعدی به طور خاص برای مد وجود ندارد. برای اینکه هند به عنوان بخشی از کشورهای پیشرو درگیر در چاپ سه بعدی باشد ، نیاز به موارد زیر وجود دارد:



قابلیت های طراحی: هند برای تهیه طرح های سه بعدی برای مد به طراحان با دانش نرم افزار طراحی سه بعدی نیاز دارد. با توجه به قدرت هند در تعداد بسیار زیاد مهندسین رایانه و معماران ، این کشور می تواند قطب اصلی چاپ سه بعدی باشد.



مالکیت معنوی: برای محافظت از طرح های ایجاد شده برای چاپ سه بعدی ، نیاز به آگاهی شدید از مالکیت معنوی وجود دارد تا از جعل و جلوگیری از جعل منجر به cannabilis صنعت شود. یک رویکرد سازمان یافته برای توسعه این صنعت مورد نیاز است.



بستر مبادله تجاری: نیاز به ایجاد پورتال B2B و B2C وجود دارد که طراحان بتوانند با طراحی ایمن سه بعدی خود را بفروشند و همچنین به عنوان یک بستر تبادل دانش برای رشد صنعت عمل کنند. با فراخوانی دولت ما برای ابتکار عمل "Make in India" ، فناوری چاپ سه‌بعدی یکی از مناطق اصلی صنعت در هند است که باید آن را درک و سرمایه گذاری کند. از آنجا که این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است ، نتایج عالی انتظار می رود